Pište blog jako profesionál. Jak o blogu přemýšlet a na co si dát pozor
Pokud blogu dodáváte aktuální a kvalitní obsah, vylepšuje vaši pozici ve vyhledávačích. Díky funkčnímu blogu se z vás může stát důležitý hlas a autorita ve vašem oboru. Jak na blogový příspěvek, co si rozmyslet předem a na co dávat pozor se dozvíte v následujícím textu.
Proč psát blog
Vyhledávače mají rády aktuální a zajímavý obsah, aktivní blog je proto efektivním nástrojem obsahového marketingu. Přirozeně vylepšuje vaši pozici při vyhledávání. Už dávno nestačí nasypat do blogu klíčová slova obalená neurčitým textem. Vyhledávací roboti jsou pořád chytřejší a když poznají, že vám jde hlavně o optimalizaci pro ně, znevýhodní vás za to.
Blogu musíte věnovat čas i úsilí. To se začne vracet v podobě vyšších konverzí a etablování vaší firmy jako odborníka na danou tématiku. Je to pracné a chvíli to trvá, ale vyplatí se to.
Téma – kanárci, nebo cyklisti
Tématem blogu je to, co děláte a váš benefit pro zákazníky. Pokud prodáváte kola, nepište firemní blog o chování kanárků. Blog má přilákat lidi do vašeho obchodu, k vaší službě, a přesvědčit je, že právě vy vyřešíte jejich potíže. Když si chcete koupit kolo, nezajímají vás problémy při zájmovém chovu ptáků, ale chcete rychle zjistit, podle čeho máte kolo vybírat. Směřujte tedy úsilí k tomu, jak vyřešit problémy své cílové skupiny. Nechtějte zaujmout všechny, nepodaří se to. Zaměřte se na konkrétní cílovou skupinu a pište pro ni – buď kanárci, nebo cyklisti.
Můžete psát o různých tématech souvisejících s vaším produktem nebo službou, nabízejte tipy na jednoduchá řešení nebo vychytávky - jak rychle vyměnit prasklou duši, jaké je pohodlné sedlo na kolo, proč je dobré mít při cyklistice na očích brýle, jaká je nejlepší pumpička. Odpovídejte v blogu na otázky, které vám dávají vaši zákazníci. Dobrou pomůckou jsou při hledání témat myšlenkové mapy. Nebo prozkoumejte konkurenci.
Pro jednotlivý blogový příspěvek si vyberte jedno téma, které si dostatečně konkrétně ohraničíte. Lépe pak udržíte rozsah a srozumitelnost textu v potřebných mezích.
Každé úterý dvě stránky
Jak často publikovat a jak dlouhý text? Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď, záleží i na vaší cílové skupině, jejích zvycích a preferencích. V publikování blogových příspěvků se ale rozhodně se vyplácí pravidelnost. Pro získání a udržení stabilního publika je výhodnější publikovat jeden text týdně než několik textů během pár dnů a pak zase na dlouho vynechat. Když udržíte pravidelnost, zvyknou si na ni i vaši čtenáři. V ideálním případě se budou na váš úterní blog už nedočkavě těšit.
I délka příspěvků se odvíjí od vaší cílové skupiny, obecně jsou za maximum online obsahu považovány tři normostrany textu, ale existují výjimky, kterým projdou i texty mnohem delší.
Abyste se vyhnuli opakovanému stresu z nedostatku témat a časového tlaku, je ideální vytvořit si pro blog publikační plán. Na delší časový úsek naplánujete konkrétní příspěvky s předem danými tématy a termíny publikace.
Blogový příspěvek
Příspěvek na blog se skládá ze čtyř částí – titulek, perex, text blogu, výzva k akci (CTA). Každá z nich je důležitá, ale každá jinak. Projdeme je podrobněji.
Titulek – chyť a nepouštěj
Podle titulku se čtenář nebo zákazník rozhoduje, jestli si text vůbec přečte. Na zaujetí čtenáře při prohlížení internetu máte jenom pár vteřin a ty věnuje právě titulku. Musíte proto zaujmout na první pohled a přitáhnout pozornost k dalšímu textu. Odolejte ale chuti využít bulvárních praktik, kdy titulek neodpovídá obsahu článku, ale je velmi přitažlivý nebo šokující. Inteligentního zákazníka to odradí a pokazí to vaši pověst.
Titulek by měl vystihovat téma textu, být zajímavý a přitažlivý. Čtenářsky oblíbené jsou tyto typy titulků:
- čísla: Kvalitnější SEO a organické vyhledávání v 5 lehkých krocích
- otázky: Jak na online marketingovou strategii?
- rady a návody: Co dělat, když váš blog nikdo nečte
- citace autorit a institucí: Populární blogger doporučuje digitální detox
Titulek se většinou píše až po sepsání celého textu. Je dobré připravit několik verzí a z nich vybírat. Titulku věnujte dostatek času a péče, jeho role v získávání nových čtenářů (zákazníků) je zásadní. Je podstatný i pro vyhledávače, pokud to jde, propašujte do něj klíčová slova.
Perex – pořád drž
Jde o několik řádků textu pod titulkem, bývají odlišené graficky. V ideálním případě shrnují vše podstatné, o čem se dál v textu píše. Pokud se vám podařilo získat čtenáře titulkem, v perexu nesmíte polevit. I tady se čtenář a potenciální zákazník rozhoduje, jestli bude číst dál nebo najde něco zajímavějšího jinde.
Text – stručně a jasně
Hlavní text blogového příspěvku musí být přehledný a strukturovaný. Nikdo dnes není zvědavý na předlouhý jednolitý text, ve kterém se nedá zorientovat. Ke strukturování využívejte:
- odrážky, nadpisy, podnadpisy
- infografiky, diagramy, grafy
- krátké věty, krátké odstavce
- fotky, grafiky, koláže
Díky členění vytvoříte přehledný a srozumitelný text, který je radost číst. Hrát si můžete i s velikostí nebo typem písma, ale tady bývá někdy méně invence více.
Jazyk textu – pište tak, aby vám zákazníci rozuměli. A bez chyb
Jazyk blogu přizpůsobte vaší cílové skupině. Jinak mluvíte o oblečení s pubertálním synovcem a jinak se svou babičkou, toho se držte i při psaní blogu. Komunikace musí být pro vašeho zákazníka příjemná, potřebuje mít pocit, že mluvíte stejnou řečí a rozumíte si. V blogu si navíc můžete dovolit být méně formální, protože jde především o navázání bližšího vztahu. Nebojte se expresivnějšího jazyka nebo využití slangu, pokud jsou pro vaši cílovou skupinu běžné. Na většinu pouček z hodin slohu zapomeňte. Pište jasně, stručně a srozumitelně.
Zároveň se ale v českém prostředí připravte na „grammar nazis“, kteří vám neodpustí žádnou pravopisnou chybu. Je běžné, že se diskuse pod článkem nebo postem točí kolem jednoho prohozeného i/y a úplně ignoruje věcný přínos textu. Veškerá investice do textu tak přijde vniveč. Můžete se nad tou omezeností pohoršovat, ale lepší je takovým situacím předcházet. Naučte se pravopis nebo najměte korektora.
Zapracujte do textu klíčová slova, ale přirozeně. Když budou z textu vyčnívat a překážet snadnému čtení, potrestají vás čtenáři i vyhledávače. Zjednodušeně řečeno je článek pro čtenáře a klíčová slova pro vyhledávací roboty. Vy potřebujete nenápadně nakrmit obě strany.
CTA – řekněte jim, co mají udělat
Pokud se vám podařilo dostat zákazníka až na konec textu, gratulujte si. Nebo raději využijte situace, kdy si u vás zákazník přečetl zajímavý text a je otevřený další komunikaci. Řekněte mu, co má teď udělat. CTA, výzva k akci, je velké finále celého blogového příspěvku, kvůli tomu jste text psali, tak nepromarněte příležitost.
Chcete, aby čtenář přešel rovnou do e-shopu? Připravte mu tlačítko s jasnou instrukcí: Do e-shopu jděte tudy, Nakupujte zde. Chcete, aby si přečetl další články? Řekněte mu to: Podobné články najdete zde, Čtěte dál. Nebo vás má zákazník sledovat na sítích? Registrovat se k odběru newsletteru? Dejte mu jasnou instrukci a cestu mu co nejvíc zjednodušte.
Instrukce v CTA je běžná v rozkazovací formě slovesa, ale není to nepřekročitelné pravidlo. Například CTA Jste zvědaví? Máme i další bude v kontextu fungovat určitě skvěle. I proto, že se dostatečně odlišuje od běžných nakupujte, odebírejte, čtěte, atd.
Základní představu o tom, jak přistupovat k psaní blogu už máte, pusťte se do práce. Jestli ale máte málo času nebo vás psaní nebaví, bez obav se obraťte na profesionály. Copywriter nebo reklamní textař je ten pravý, kdo vám s blogem pomůže.
Text jsem napsala za 5,5 hodiny, vás by vyšel na cca 6 000 Kč. Vzhledem k tématu jde o článek, který může přivádět nové zákazníky dlouhou dobu.